Schouderklachten bij borstcrawl: 5 tips om ze te voorkomen

Schouderklachten

Heb je na het zwemmen stijve schouders? Of zijn de spieren bij je schouder wat geïrriteerd? Met wat eenvoudige aanpassingen van je techniek voorkom je schouderklachten.

De schouder is een complex gewricht met daarom heen spieren en kapsels. De armslag belast de schouder altijd, maar de belasting is minder als je voorkomt dat de schouder als het ware in elkaar gedrukt wordt. Dit doe je door te zorgen voor ruimte in het schoudergewricht. Het gewricht is kwetsbaar bij de bijhaal van de arm boven water en bij de strekking van de arm naar voren. Een bijhaal met een rechte arm over je schouder geeft bijvoorbeeld een hoge belasting (zie foto). Reden om voor een andere bijhaal te kiezen als je blessures wilt voorkomen of klachten verminderen.

Zwemtechniek helpt

De techniek bij Total Immersion borstcrawl is erop gericht om schouderklachten te voorkomen, maar ook als je geen gebruik maakt van deze techniek kunnen de tips je helpen.

5 tips:

1> Roteer je lichaam. Zo zorg je voor ruimte bij de bijhaal (zie de rotatie in de tekening). Dit in tegenstelling tot zo plat mogelijk blijven liggen. Wanneer je dat doet, krijg je veel druk op het schoudergewricht.

2> Door je bijhaal uit te voeren met een hoge elleboog en een ontspannen onderarm en hand creëer je ruimte en balans (zie rechterkant van de tekening). Zorg wel voor voldoende ruimte tussen je hand en je schouder (zwem breed), want anders wordt de schouder alsnog in elkaar gedrukt.

3> Je elleboog is hoog, maar komt niet boven de lijn uit die je schouders vormen (zie groene lijnen in de tekening). Te hoog optillen drukt het gewricht in elkaar.

4> Je hand niet boven water helemaal naar voren strekken, maar de hand en arm juist eerder in het water brengen. Je strekt onder water de hand naar voren en wat dieper onder het wateroppervlak. Zo wordt de schouder minder in elkaar gedrukt.

5> De catch, doorhaal onder water, zet je in vanuit je rotatie. Je gebruikt zo je rugspieren om de doorhaal in te zetten en belast je schouder minder.

Meer weten neem contact op of bekijk het cursusaanbod en schrijf je in.

Terug naar overzicht...