Een betere ademhaling in rust zorgt voor betere sportprestaties. Hoe goed is jouw ademhaling eigenlijk? Doe nu de BOLT en kom er achter of het beter kan! BOLT staat voor Body Oxygen Level Test. 

Wat meet de BOLT?

Koolzuurgas speelt een rol bij de overdracht van de ingeademde zuurstof naar de spieren en organen. Als we in rust langere tijd relatief veel ademen, veel stress hebben, ademen we niet alleen veel in, maar ook veel uit. We raken gewend aan relatief weinig koolzuurgas in ons bloed, terwijl we dat juist nodig hebben, zeker als we sporten. Overadem je in rust, dan doe je dat ook tijdens het sporten. De BOLT is een eenvoudige manier om te weten hoe je ervoor staat. 

Meet je BOLT

Je meet de tijd tot de eerste ademhalingsprikkel na een uitademing. De eerste ademhalingsprikkel voel je bij je keel of middenrif. Het is niet de bedoeling om zo lang mogelijk je adem in te houden. In tegendeel, bij de eerste behoefte om te ademen adem je weer in. Je inademing is heel rustig en beheerst, niet en verschilt niet van je ademhaling voor de oefening.

  • Ga rustig zitten en stel de stopwatch in (op je telefoon)
  • Adem gewoon in (dus niet extra veel)
  • En adem gewoon uit
  • Knijp je neus dicht en druk de stopwatch in
  • Kijk hoeveel seconden het duurt voor je de eerste ademprikkel voelt. 

 

Interpretatie van je BOLT 

Bij een BOLT van minder dan 10 seconden kan je nauwelijks sporten. Bij enige inspanning loop je al te hijgen en te puffen en ook in rust adem je hoorbaar. Bij een BOLT tussen de 10 en de 20 seconden adem je in rust te vaak en te veel. En dat heeft een negatief effect op je sportprestaties. Bij een BOLt tussen de 20 en de 30 ben je niet snel buiten ademToch adem je nog wat te veel en te diep, in rust en tijdens het sporten. Bij een BOLT tussen de 30 en de 40 is je ademhaling in balans.. Eventuele klachten door inspanningsastma zijn verdwenen of sterk verminderd. Je sportprestaties kunnen nog verbeteren als je in het dagelijks leven nog rustiger gaat ademen en als je tijdens het sporten met adempauzes werkt. 

Oxygen Advantage Workshop

Wil je je BOLT en dus je sportprestaties verbeteren? Volg dan op zaterdag 8 april de Oxygen Advantage workshop in Baarn (inschrijven). Meer informatie over Oxygen Advantage lees je op de website. Voor de zomer verschijnt een Nederlandse bewerking van het Oxygen Advantage bij uitgeverij Lucht, geschreven door Marion Meesters en Patrick McKeown. 

Leuk of interessant? Deel dit met anderen! Dank je wel. 

Terug naar overzicht...