Buiten adem met borstcrawl?

  • Door Ans Oudejans
trail running ChiRunning 4

Een goede conditie en toch ben je snel buiten adem als je borstcrawl zwemt. Jammer, want hoeft echt niet. Iedereen die een goede conditie heeft, leert met een goede techniek om gemakkelijk langere afstanden te zwemmen zonder dat je na 200m al buiten adem bent.

Lees meer...

Geen lepel maar een vork bij de catch

  • Door Ans Oudejans
trail running ChiRunning 4

Geen lepel maar een vork bij de catch. Met je vingers iets uit elkaar zwem je het snelst kopte de Volkskrant*. Het is mooi dat er een wetenschappelijk bewijs wordt geleverd voor iets dat bij Total Immersion al lang wordt toegepast. Als je zwemt met je vingers wat uit elkaar geeft dat je net wat meer voortstuwing.

Lees meer...

2BK – de beenslag

  • Door Ans Oudejans
trail running ChiRunning 4

Ontspanning in de benen, enkels en voeten is nodig voor een effectieve beenslag. Je zet de beenbeweging in vanuit je core en de rest van je been volgt.
Voor alles behalve de sprint is de ‘two-beat-kick’ (2BK) de manier om je beenslag in te zetten. Daarbij gebruik je je beenslag ter ondersteuning van de rotatie.

Lees meer...

Tips om recht te zwemmen in open water

  • Door Ans Oudejans
trail running ChiRunning 4

Wat is het toch rustig om me heen, naar de verkeerde boei gezwommen, zomaar tussen het riet beland, is dat herkenbaar? Recht op je doel af te zwemmen in open water is een kunst. Het is te leren. Hier een aantal tips!

Lees meer...

Harder zwemmen? Maak je lang!

  • Door Ans Oudejans
trail running ChiRunning 4

Een relatief lang en stevig vaartuig gaat sneller, dan een kort en minder stevig vaartuig. Kies maar, ga je liever in een rubberboot of in een kano op stap? Gestroomlijnd zwemmen maakt je snel, een van de uitgangspunten bij borstcrawl met de Total Immersion Techniek.

Lees meer...